#WijZijnLimburg: Vrouwen in de Media

#WijZijnLimburg: Vrouwen in de Media

Waarom zijn er zo weinig vrouwen op TV? En wat voor signaal geven we daarmee aan jonge meiden? Janneke van Heugten maakt zich zorgen, en startte met de Vrouwen in de Media Award. Nicole Ramaekers, burgemeester van Gulpen-Wittem, kreeg de prijs voor de manier waarop zij zich profileert op radio, TV, online en in de krant.

Volgens Van Heugten is de gebrekkige balans funest in de beeldvorming. "Er moeten veel meer vrouwelijke experts aan het woord komen in de media. Van alle experts die nu in de nieuwsmedia aan het woord komen, is maar 12 procent vrouw is. Er is nog zoveel te doen. En als er nou beweging in zou zitten. Maar het staat al twintig jaar stil."

De Vrouwen in de Media Award ging dit jaar naar Nicole Ramaekers-Rutjens. Zij kreeg iets meer stemmen dan Nele Valkeneers en Monique Princen. "Mijn credo is, blijf vooral bij jezelf. Hou authentieker je bent, hoe geloofwaardiger je overkomt. Heb je ooit te maken emoties, dat zag je net... ik kan ze ook niet onderdrukken, al zou ik het willen. Maar volgens mij is dat ook helemaal niet erg als je een keer laat zien dat je ergens mee begaan bent, of dat het je iets doet, of dat je het leuk vindt, of dat je teleurgesteld bent. Mensen mogen dat zien. Ja, en ga ook niet de minder leuke dingen uit de weg, laat gewoon dat je er staat, altijd.

Zie ook: L1 zoekt deskundige vrouwen

#WijZijnLimburg

Hoe kun je Limburgers inspireren en hoe kun je de provincie beter maken? Dat is de achterliggende gedachte van de serie #WijZijnLimburg.
Door het vertellen van persoonlijke verhalen, wil deze serie nieuwe, verrassende initiatieven belichten.
Wij Zijn Limburg is een samenwerking van L1 met de Provincie Limburg en De Vereniging Limburg.

Meer video's en informatie vind je op L1.nl/WijZijnLimburg

Logo 1Limburg

Programma's