Wie filtert het Limburgse nieuws?

Wie filtert het Limburgse nieuws?

​Een collega die hard werkt om jou zo goed mogelijk voor het voetlicht te brengen.

Dat voelt fijn. En daarom krijgen Sjoerd van Heugten, Rico Derks en Ben Neyens veel kerstwensen vandaag.

Sjoerd, Rico en Ben maakten de serie waarin L1-verslaggevers terugblikken op markante gebeurtenissen van afgelopen jaar. De fatale rit van de bejaarde spookrijder op de A79, de inhaalrace van Verstappen in Brazilie, de Limburgse kinderen die slachtoffer werden van de aanslagen in Brussel of de zege in de Koninginnerit van de Tour door Tom Dumoulin.

Het waren nieuwsverhalen met een impact die ook de verslaggevers zelf raken. Hoe ga je daarmee om? Moet je de emotie uitschakelen, of juist overbrengen op kijkers en luisteraars? Hou je het klein (“bagetaliseren”), of moeten we juist uitvergroten (“sensatiezoekers”)? Het zijn moeilijke dilemma’s waar we op de L1-redactie bijna iedere dag mee te maken hebben.

Juist die persoonlijke keuzes willen we overbrengen in de filmpjes. Het nieuws is geen automatisme. Keuzes zijn mensenwerk. Dat geldt zowel voor de aanpak van een nieuwsverhaal, als voor de keuze aan de voorkant. We hadden vandaag een verhaal kunnen maken over de overlast die asielzoekers veroorzaken, of een reportage over hoe goed de opvang van de vluchtelingen in Limburg is verlopen afgelopen jaar. Beide verhalen zijn waar. Kijkt u vanavond naar het L1 Nieuws waar we voor gekozen hebben.

Veel van die inhoudelijke keuzes dringen zich op. Geen van de onderwerpen uit het Moment van 2016 hadden we kunnen negeren. Maar we zijn als journalisten niet volledig gegijzeld door de waan van de dag.
De traditionele aanpak is om reportages te maken over de zaken die uitzonderlijk zijn, die afwijken van de routines zoals we die kennen.

Het gevaar is dat het L1-nieuws daarmee een beeld schept dat niet correspondeert met de werkelijkheid. De opvang van vluchtelingen vind ik een goed voorbeeld. We besteden veel aandacht aan incidenten van asielzoekers met geweldpleging, misbruik of diefstal. Maar dat de opvang in Brunssum en ook Weert afgelopen jaar goed verliep is geen nieuwsverhaal dat via de ANP-berichten binnenrolt.

Dat zijn geen excessen, dus komt het niet snel op de nieuwsradar. Wie dan alleen het traditionele nieuws volgt, krijgt een vertekend beeld van de situatie in Limburg. We hebben meer vrijwilligers dan vluchtelingen.
Daarmee pleit ik er zeker niet voor om misstanden rond de asielzoekersopvang niet te vermelden. Dat doen we, zoals ons verhaal over de migranten die het asielsysteem misbruiken om naar Limburg te komen

Maar we moeten ons als L1 bewust zijn van het bredere perspectief. Dat proberen we.

Daarom gebruiken we bij L1 een hele brede definitie van nieuws. Daarin nemen we nadrukkelijk de betrokkenheid mee. Betrokkenheid met de Limburgers, vanuit de gedachte dat we ook als nieuwsredactie meer zijn dan alleen een doorgeefluik.

Belangrijkste voorbeeld van zo’n keuze die ingegeven was door betrokkenheid, was onze serie rond de kandidatuur van Parkstad als meest innovatieve toeristische bestemming ter wereld. De wedstrijd werd georganiseerd door de World Travel and Tourism Council, dus als nieuwsorganisatie hadden we twee opties. We konden de verkiezing klein houden en afdoen met een bericht online, met het legitieme journalistieke argument dat de WTTC-prijs niet meer is dan een trofee van een reisorganisatie uit London.

Of we konden het heel groot maken, door juist die prijs symbool te maken van de transformatie die Zuid-Limburg onderging van een zwarte mijnregio naar een groene toeristische bestemming. Geloof me, beide varianten hebben gepassioneerde aanhangers op de L1-redactie.

Wij kozen voor die laatste optie, juist vanuit de betrokkenheid met de regio. Toen we de reportageserie maakten en de reis naar Dallas boekten, hadden we ook geen idee dat Parkstad de regio Kaapstad en de Zwitserse natuurparken zou verslaan. Maar het onwaarschijnlijke gebeurde.

In Texas herkenden ze de opmerkelijke metamorfose die de Oostelijke mijnstreek heeft ondergaan. En Parkstad Limburg won de prestigieuze Tourism for Tomorrow Award.

Onze filmpjes zijn nu uitermate handig als de VVV Zuid-Limburg gevraagd wordt voor presentaties bij de verschillende reisorganisaties die plotseling interesse hebben gekregen in de regio.

Het was voor mij persoonlijk een mooie beloning voor een hele subjectieve keuze, die ook op onze redactie niet onomstreden was. (Na winst van de prijs leefde dat overigens veel minder).

In de serie van Sjoerd, Rico en Ben zie je de Parkstad Prijs niet terug. Had wel gekund. We kozen voor tien andere verhalen. Van tien verslaggevers die elke dag het nieuws volgen. Voor jullie. En dan is het prettig om te zien wat de gezichten achter het nieuws zijn. Wie die keuzes maakt.

En fijn dat Sjoerd en Ben tot 4 uur ’s nachts doorwerkten in de montage om er iets moois van te maken. Klasse jongens.

Tot overmaat van ramp: de solisten

Tot overmaat van ramp: de solisten

Op verzeuk op bezeuk: Dyanne Sleijpen

Op verzeuk op bezeuk: Dyanne Sleijpen

De Limburgse Taal #11: zorg

De Limburgse Taal #11: zorg

Natuur en Zo TV: Japanse tuin

Natuur en Zo TV: Japanse tuin

AvondGasten: corona in Limburg - gedrag en versoepeling coronamaatregelen

AvondGasten: corona in Limburg - gedrag en versoepeling coronamaatregelen

Óngerwaeg gaat langs bij ezel Asino uit Maastricht

Óngerwaeg gaat langs bij ezel Asino uit Maastricht

Logo 1Limburg

Programma's