Blog: groter deel budget L1 naar online

Blog: groter deel budget L1 naar online

Blog van L1-hoofdredacteur Leo Hauben

Ons redactiebudget blijft in 2017 ongewijzigd, ondanks een fors lagere bijdrage van de overheid (1,5 miljoen euro). We kunnen elders in onze begroting bezuinigen en dekken het resterende begrotingstekort met de inzet van financiële reserves. Gelukkig hebben we wat vet op de ribben.

Staatssecretaris Sander Dekker heeft de regionale omroepen meerdere keren opgeroepen om de bezuinigingen zo veel mogelijk te zoeken buiten de redactie, omdat anders de journalistiek in de regio nog verder onder druk komt te staan. Aan die wens van Dekker gaan we dus voldoen. Natuurlijk zou het mooier zijn geweest om de financiële reserves voor uitbreidingsprojecten in te zetten. Dat is helaas onmogelijk in 2017. Voor 2018 moeten we op zoek naar structurele bezuinigingen, maar daar hebben we nog even de tijd voor. En wie weet wat een nieuw kabinet gaat doen met de publieke regionale omroep? Ik ben niet pessimistisch. Never a dull moment.

Digitale concurrentie
Ondertussen zitten we natuurlijk niet stil. L1 wil komend jaar nog sterker worden op online-gebied, omdat de digitale concurrentie aan alle kanten groeit. Sterker worden betekent dat we een groter deel van ons budget op online inzetten. Dat gaat ten koste van het budget voor radio en tv. Je moet nu eenmaal keuzes maken.

De keuze voor meer en sneller aanbod via websites, apps en social media is logisch. Met het digitale nieuwsplatform 1Limburg, samen met de krant, hebben we bewezen een jonger publiek te bereiken dan met L1. Zo vergroten we het online-bereik van de publieke omroep door twee merken naast elkaar in te zetten: 1Limburg en L1. Het imago van L1 is anders dan het imago van 1Limburg. We hebben met het extra nieuwsmerk toegevoegde waarde gecreëerd voor ons bedrijf.

'Oud' merk
Ik geloof er niet in dat je met een ‘oud’ merk de jongere generaties kunt binden. Simpelweg omdat voor deze groepen een ‘oud’ merk geen (emotionele) waarde heeft. Natuurlijk weten ook jongere generaties dat L1 een betrouwbare radio- en tv-zender is. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze afstemmen op die zender. Een nieuw platform als 1Limburg, met een heel eigen gezicht en de oude vertrouwde moeders op de achtergrond, is in mijn ogen een perfect alternatief om het bereik te vergroten.

Meest populair
1Limburg zal ook komend jaar de meest populaire nieuwssite van Limburg zijn met meer dan tien miljoen bezoeken per maand. Die mooie grens gaan we al heel snel passeren. Een enorm bereik in combinatie met een jonger publiek is ook interessant om extra inkomsten uit reclame te genereren. En wat nog mooier is: de journalistieke cultuur van een omroep past perfect bij een nieuwssite. Onze redactie is snel vanwege non-stop live radio. En voor een omroep is het maken van video een kernactiviteit, onze hele organisatie is daarop ingericht. En laat nou net video de sleutel tot succes zijn in het digitale domein. Video is king.

Kortom, door een groter deel van ons redactiebudget aan online te besteden zullen we ons bereik en onze impact in 2017 verder kunnen vergroten.

Leo.Hauben@L1.nl

L1mburg Centraal - 15 oktober 2021

L1mburg Centraal - 15 oktober 2021

L1mburg Centraal: afhandeling van mijnschade blijft zorgenkind

L1mburg Centraal: afhandeling van mijnschade blijft zorgenkind

L1mburg Centraal: expositie over Limburg en arbeidsmigranten

L1mburg Centraal: expositie over Limburg en arbeidsmigranten

L1mburg Centraal: Fortuna gaat voor winst op Cambuur

L1mburg Centraal: Fortuna gaat voor winst op Cambuur

L1mburg Centraal: trainingscentrum triatleten in Sittard in opspraak geraakt

L1mburg Centraal: trainingscentrum triatleten in Sittard in opspraak geraakt

L1mburg Centraal: veroordeelde moordenaar gehoord over zaak Nicky

L1mburg Centraal: veroordeelde moordenaar gehoord over zaak Nicky

Logo 1Limburg

Celstraffen geëist tegen Rotterdamse drugscriminelen

Celstraffen geëist tegen Rotterdamse drugscriminelen

'Voor goeie clannies moet je rondjes bij de grens rijden', rapte de Rotterdamse artiest Hef in 2016. Zijn woorden bleken in de jaren daarna actueler dan ooit. Zes Rotterdammers stonden donderdag en vrijdag voor de rechter voor drugs dealen in de Limburgse…

Programma's