Waar is Emil? Bij Gerardo Cardinale

Waar is Emil? Bij Gerardo Cardinale

Zaterdag 24 oktober op L1 Radio.

Na een lange periode van hard werken, mocht de uit Italië afkomstige Gerardo Cardinale zich meesterblazer noemen. Bovendien werd hij in 1995 uitgeroepen tot beste glasblazer van Europa. Deze titel draagt hij nog steeds met trots. Midden in hartje Vaals heeft Gerardo Cardinale zijn eigen glasblazerij die in de wijde omtrek bekend staat en ieder jaar weer mensen uit binnen- en buitenland trekt. De ruim 300 vierkante meter aan oppervlak tellende winkel is een lust voor het glas liefhebbend oog. Naast de producten die de meesterblazer met eigen hand vervaardigt, is er een ruim gesorteerde keus uit tal van bekende merken op glasgebied.

|

Geheimzinnige glas geblazen ontdekkingen:

Ik ben al 42 jaar glasblazer en nog altijd met plezier. Er is een opleiding voor en die opleiding duurt zeven jaar. Drie jaar de basis en vier jaar het oude ambacht. Zelf heb ik de opleiding in Murano (Italië) genoten. Je bent creatief bezig, het is geen eentonig vak en je kunt kunst maken en gebruiksvoorwerpen maken, je kan er van alles mee. Als we in de geschiedenis teruggaan dan gaan we echt heel ver terug, zo'n 1000 jaar voor christus. Het glas is eigenlijk ontstaan op een vissersdorp. Ze hebben toen een vuurtje aangemaakt en uitgemaakt en er begon iets te glimmen. Daar kwamen ze dus per toeval achter. Uit de zuivere grondstoffen kalk, soda, potas en kwartszand is glas ontstaan. De eerste stukken waar natuurlijk niet geblazen verhaaltjes, dat waren eerst amuletten en sieraden. Toen hebben ze de eerste luchtbel ontdekt, dus dachten ze: luchtbel is hol, dan kan je het glas opblazen. Dat was natuurlijk een sensatie, in die zin van: daar konden ze medicijnen in bewaren. Vroeger was glas waardevoller dan goud, dat was uniek en hadden alleen maar rijke mensen. Iedereen die in Venetië woonde ging in de glasblazerij in Murano, bij Venetië werken. Dat was toen dé grote industrie. Er was in die tijd zoveel te doen dat ze zelfs mensen van buitenaf moesten aannemen. Dus als je daar op Murano kwam mocht je daar ook niet meer vanaf gaan als vreemde. Je werd toen zelfs opgesloten om de geheimpjes van het glasblazen niet te verklappen. Gerardo Cardinale

Eigen technieken, ontwikkeling op gevoel en uitdaging:

Iedere glasblazerij heeft zijn eigen geheimpjes en techniek. Die worden niet zomaar verklapt. Iedere glasblazerij zondert zich een klein beetje af van de andere. Iedere glasblazer heeft zo zijn eigen techniek ontwikkeld en we gaan niet kopiëren, zo van: hij heeft wat moois uitgevonden en dat gaan we maar even namaken, dat doen we niet. De basistechnieken blijven altijd hetzelfde maar om iets bij te voegen moet je natuurlijk verder en dieper zoeken. Op gevoel, even verder nadenken. Je weet wat het materiaal doet en je weet wat je met het materiaal kan en zo proberen de uitdaging aan te gaan. Als we het over werktemperaturen hebben dan is dat 1150 graden als we bezig zijn met het blazen en maken en het smeltpunt ligt tussen 1250 graden en 1300 graden. Het materiaal moet je liggen, dat wil zeggen: de snelheid, je moet weten waar je aan trekt. Waar ga je boetseren? Eerst voor of achter? Hoe de vorm uit het kristal moet getrokken worden. Dat is bij ieder stuk verschillend. Gerardo Cardinale

Timing, ademtechniek, variatie en nieuwe verhalen maken:

Veel mensen denken altijd dat glasblazen hard blazen is. Dat is als in-en uitademen, dat is zachtjes. Die bolle wangen die we dan bij het blazen hebben dat is als een ventiel. We proberen de lucht te timen, op het juiste moment moet er de juiste hoeveelheid lucht zijn. Het heeft niks met hard blazen te maken, het is gewoon een ademtechniek die je gebruikt. Dat is hetzelfde als bij een trompettist of saxofonist, zij hebben ook een ademtechniek. Zij weten ook precies de hoeveelheid lucht ze moeten gebruiken, wanneer ze wat en hoe moeten blazen. Zo moet je het een beetje vergelijken. Je bent glasblazer, je bent een goeie vakman en daarnaast ben je ook kunstenaar. Je bent continue met nieuwe verhalen bezig, ik ben ook met klanten bezig en dat boeit ook en zij geven je ook inspiratie. Er is steeds variatie en dat verveelt niet. Je moet vuur hebben, je moet zand hebben, water en lucht hebben. Als het lichaam zegt: stoppen, dan stoppen we maar anders gaan we gewoon door met dit ambacht. Ik vind het gewoon leuk. Ik zou me niet kunnen voorstellen om dit ambacht niet meer doen. Ik ben gelukkig met glas. Gerardo Cardinale

L1 Cultuurcafé

Iedere zaterdag van 10:00 tot 13:00 uur op L1 Radio.
Ontdek hier eerdere afleveringen van L1 Cultuurcafé

Live optredens uit het L1 Cultuurcafé verzamelen we hier, ook in abonnement als podcast.

Luister L1 Radio via L1.nl/Radio of op FM 95.3 en 100.3. L1 Radio is ook via DAB+ te beluisteren, op kanaal 7A.

L1mburg Centraal - 1 december 2020

L1mburg Centraal - 1 december 2020

L1mburg Centraal: Frans Pollux vertaalt Engels kinderboek The Gruffalo

L1mburg Centraal: Frans Pollux vertaalt Engels kinderboek The Gruffalo

L1mburg Centraal: Marcel loopt in zijn uppie een marathon voor een goed doel

L1mburg Centraal: Marcel loopt in zijn uppie een marathon voor een goed doel

L1mburg Centraal: MVV in de slotfase met 2-1 onderuit bij NEC

L1mburg Centraal: MVV in de slotfase met 2-1 onderuit bij NEC

L1mburg Centraal: Maastricht verwacht minder Belgen komend weekend

L1mburg Centraal: Maastricht verwacht minder Belgen komend weekend

L1mburg Centraal: Chroom-6-slachtoffers willen ruimere schadevergoeding

L1mburg Centraal: Chroom-6-slachtoffers willen ruimere schadevergoeding

Logo 1Limburg

LIVE: UWV meldt verdubbeling aantal ontslagaanvragen

LIVE: UWV meldt verdubbeling aantal ontslagaanvragen

Het aantal coronabesmettingen blijft schommelen. Er gelden strenge maatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Vanaf dinsdag 1 december is het verplicht om een mondkapje te dragen in publieke binnenruimtes.

Programma's