Verdubbeling spoor Heerlen-Landgraaf beperkt

Verdubbeling spoor Heerlen-Landgraaf beperkt

De verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en Landgraaf blijft voorlopig beperkt tot het gedeelte tussen Heerlen en station Heerlen de Kissel.

Dat is een stuk van een kleine 400 meter. Volgens CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck is dat voldoende om vanaf eind 2016 een stoptrein te laten rijden tussen Maastricht en Aken. Die maakt deel uit van de nieuwe openbaar vervoerconcessie.

Verdubbeling
Voor een intercity tussen Heerlen en Aken is verdubbeling van de hele spoorlijn nodig. Maar omdat over de intercity nog geen overeenstemming is bereikt met het Rijk, wacht de provincie daarmee.

Eerder sloten provincie en Rijk wel een akkoord over de elektrificatie van het spoor tussen Heerlen en Landgraaf tot aan de grens. Het stuk tot Aken valt onder de verantwoordelijkheid van de Duitsers. Zij hebben al toegezegd het spoor op hun grondgebied te elektrificeren.

 

Logo 1Limburg

Programma's