Treinen Spoorwegmuseum naar Wagenmakerij Blerick

Afbeelding ter illustratie © Bron: L1
Treinen en wagons van het Spoorwegmuseum in Utrecht verhuizen naar de Wagenmakerij in Blerick.
Deze wagenmakerij van de Nederlandse Spoorwegen, vlakbij het station in Blerick, is een van de grootste industriële rijksmonumenten van Nederland. Het gebouw wordt al sinds 1969 niet meer gebruikt. Donderdag krijgt het Spoorwegmuseum de sleutel.

Ruimte om te sleutelen

Het Utrechtse museum bezit ruim 120 voertuigen. Een klein deel daarvan is op wisselende tentoonstellingen te zien. De rest staat in depot. In de Wagenmakerij Venlo-Blerick is nu ook ruimte om reparaties aan de voertuigen te verrichten. De wagenwerkplaats is aangesloten op het hoofdspoorwegennet, zodat de collectie makkelijk kan worden verplaatst

Historische werkplaats

De Wagenmakerij Venlo-Blerick stamt uit 1890 en is 7375 vierkante meter groot. De werkplaats is gebouwd toen het spoorverkeer tussen Nijmegen en Venlo steeds drukker werd. In de hoogtijdagen van de wagenmakerij werkten er 160 mensen. Toen de Limburgse kolenmijnen sloten, nam het treinvervoer in Limburg snel af. In 1969 werd de wagenmakerij gesloten.

Verwaarloosd

Het complex is tientallen jaren verwaarloosd. Pas in 2002 kreeg het een monumentenstatus en sindsdien is de bouwval gerestaureerd. Sporen uit het verleden, zoals oorlogsschade, zijn zichtbaar gebleven.