Treinen Spoorwegmuseum naar Wagenmakerij Blerick

Treinen Spoorwegmuseum naar Wagenmakerij Blerick

Treinen en wagons van het Spoorwegmuseum in Utrecht verhuizen naar de Wagenmakerij in Blerick.

Deze wagenmakerij van de Nederlandse Spoorwegen, vlakbij het station in Blerick, is een van de grootste industriële rijksmonumenten van Nederland. Het gebouw wordt al sinds 1969 niet meer gebruikt. Donderdag krijgt het Spoorwegmuseum de sleutel.

Ruimte om te sleutelen
Het Utrechtse museum bezit ruim 120 voertuigen. Een klein deel daarvan is op wisselende tentoonstellingen te zien. De rest staat in depot. In de Wagenmakerij Venlo-Blerick is nu ook ruimte om reparaties aan de voertuigen te verrichten. De wagenwerkplaats is aangesloten op het hoofdspoorwegennet, zodat de collectie makkelijk kan worden verplaatst

Historische werkplaats
De Wagenmakerij Venlo-Blerick stamt uit 1890 en is 7375 vierkante meter groot. De werkplaats is gebouwd toen het spoorverkeer tussen Nijmegen en Venlo steeds drukker werd. In de hoogtijdagen van de wagenmakerij werkten er 160 mensen. Toen de Limburgse kolenmijnen sloten, nam het treinvervoer in Limburg snel af. In 1969 werd de wagenmakerij gesloten.

Verwaarloosd
Het complex is tientallen jaren verwaarloosd. Pas in 2002 kreeg het een monumentenstatus en sindsdien is de bouwval gerestaureerd. Sporen uit het verleden, zoals oorlogsschade, zijn zichtbaar gebleven.

L1mburg Centraal - 27 mei 2023

L1mburg Centraal - 27 mei 2023

't Lèste waord: Harolds allerlaatste

't Lèste waord: Harolds allerlaatste

Plat-eweg: Theunisz, Harold K en De Lotgenoten

Plat-eweg: Theunisz, Harold K en De Lotgenoten

Pplat-eweg: premièreverslag Frans Theunisz-documentaire

Pplat-eweg: premièreverslag Frans Theunisz-documentaire

In vier dagen een album voor Ivo Rosbeek en de Lotgenoten

In vier dagen een album voor Ivo Rosbeek en de Lotgenoten

Cultuurcafé - 27 mei 2023

Cultuurcafé - 27 mei 2023

Programma's