Tips: Wat moet je (niet) doen in de hitte?

Tips: Wat moet je (niet) doen in de hitte?

Tip 1: Drink voldoende

Op bijzonder warme dagen - en alleen dan - heeft het lichaam veel vocht nodig. Vooral wanneer je sport of fysiek hard werkt. Anders bestaat er een risico op hoofdpijn, duizeligheid en problemen met de bloedsomloop. De tip van de medische wereld: heb je dorst? Luister daar dan gewoon.


Tip 2: Drink het juiste

Geschikte dorstlessers zijn naast water ook kruiden- en vruchtenthee en karnemelk. Als je niet zo graag drinkt, kun je ook meloenen of salades eten. Die bestaan namelijk voor 95 procent uit water.


Tip 3: Drink lauw

Een forse slok ijskoud water? No way! Ons lichaam probeert onze lichaamstemperatuur constant op 37 graden te houden. Erg koude dranken of warm eten zijn voor het lichaam als een temperatuurschok. Het lichaam stopt dan veel energie in de ‘airconditioning van het lichaam. Dat maakt dat we veel zweten. Kortom, lauwe dranken zijn veel beter.


Tip 4: Liever geen cafeïne

Velen denken dat een extra dosis cafeïne de bloedsomloop in gang kan zetten om iets aan de hitte in het lichaam te doen. Maar dit geeft slechts een tijdelijke uitbarsting van energie. Daarna zakt de cyclus nog verder weg dan eerst. Dit draagt alleen maar bij aan de belasting van het lichaam in de hitte. Daarom worden cafeïnehoudende dranken in de hitte niet aanbevolen. Dat geldt zelfs voor ijskoffie.


Tip 5: Laat alcohol links staan

Bij hoge temperaturen stijgt alcohol niet alleen veel sneller naar het hoofd, maar het belast ook de bloedsomloop en zorgt ervoor dat de nieren hun uitscheiding verhogen.


Tip 6: Geen BBQ maar soep

Barbecues in de zomer, heerlijk! Maar als we te zware en vette dingen eten, dan is dat een extra inspanning voor ons lichaam. Wie koeling nodig heeft, moet zijn toevlucht nemen tot licht gekoelde soepen. Zo’n soep vervangt zouten, vitamines en mineralen die verloren gaan aan het lichaam als je zweet.


Tip 7: Zet lichte voeding op tafel

Zelfs als de heerlijke geuren van de grill je verleiden om meer te eten: de porties moeten kleiner zijn en van lichte koolhydraten zoals pasta, rijstsalade, salades, fruit, kaas, vis en mager vlees. Het is beter voor het lichaam om verschillende keren per dag kleine porties te eten in plaats van drie keer grotere hoeveelheden.


Tip 8: Zie af van te veel fysieke inspanning

Zweten de poging van het lichaam om de lichaamstemperatuur te koelen met een vochtige film op de huid. Zweet verdampt op het lichaamsoppervlak. Het heeft een aangenaam koelend effect. Het systeem kan echter falen, bijvoorbeeld bij zeer hoge temperaturen en gelijktijdige fysieke inspanning. Het resultaat is dan vermoeidheid en problemen met de bloedsomloop. De lichaamstemperatuur kan zelfs oplopen tot waarden van meer dan 40 graden, zodat een hitteberoerte dreigt. Als de zon te lang op het hoofd schijnt, kan dit tot een zonnesteek leiden. In de meeste gevallen is er een noodarts nodig, want als deze niet wordt behandeld, kan de persoon overlijden. Kortom, doe het rustig aan. Ook handig: koel je polsen onder een stromende kraan.


Tip 9: Draag losse kleding

Hoe strakker broeken, rokken en topjes zijn, hoe meer warmte je genereert en hoe meer je moet lijden. Dus draag je liever losse kleding, bij voorkeur van katoen, linnen of zijde. Heldere, bij voorkeur witte, losse kleding zal het best helpen tegen de hitte en straling.


Tip 10: Denk aan je hoofd

Vooral kinderen mogen niet zonder hoed in de zon gaan. Dit geldt ook voor mensen met kort haar of kale hoofden. Een hoed beschermt tegen zonnebrand en zonnesteek. Onder zo’n hoed blijft het hoofd altijd wat koeler en oververhit het niet zo snel. De hoed moet ook licht van kleur zijn in plaats van donker, zodat het niet te heet wordt.


Tip 11: Sport? Ja, maar...

Sporten is gezond, maar in de zomer bestaat het risico dat je meer schade aanricht dan goed is. De inspanning in de hitte duwt de lichaamstemperatuur nog verder omhoog en het lichaam verbruikt nog meer water. Vooral in de middag moet je geen inspannende sportactiviteiten verrichten. 's Morgens en 's avonds zijn activiteiten als zwemmen, yoga en wandelen perfect in orde.


Tip 12: Let op het temperatuursverschil

Laat nooit baby's, kinderen of dieren achter in een geparkeerde, afgesloten auto, want in het interieur stijgt het kwik al snel tot 50 of zelfs 60 graden. Dit kan leiden tot een hitteberoerte of in het ergste geval tot de dood. Zelfs tijdens het besturen van een auto kan het op dezelfde manier heet zijn. De airconditioning kan verlichting brengen, maar het mag natuurlijk niet te koud in de auto zijn. Het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur mag niet meer zijn dan zes graden Celsius.


Tip 13: Slaap lekker, met frisse lucht

Een tip uit de tijd van oma: natte lakens en handdoeken hangen in de slaapkamer. Door de verdamping ontstaat verkoeling, de kamertemperatuur daalt met enkele graden en de kans op een goede nachtrust neemt toe, eventueel geholpen door een ventilator op de laagste stand.


Tip 14: Doe zo vroeg mogelijk boodschappen

Zorg dat je boodschappen vroeg in huis hebt, zodat je niet op het heetste moment van de dag de deur uit moet.

Tip 15: Check je medicatie

Sommige geneesmiddelen beïnvloeden je temperatuurregulatie. Bekijk de bijsluiter en overleg met je huisarts of apotheek of je extra maatregelen bij hitte moet treffen.


Tip 16: Let op anderen

Let tijdens hitteperioden ook op anderen. Kijk om naar je huisdieren, zodat ze niet onnodig lijden onder de warmte. Houd ook oudere familieleden, vrienden, buren en kennissen in de gaten.

Logo 1Limburg

Piek in drugstests tijdens zomer: xtc populairst

Piek in drugstests tijdens zomer: xtc populairst

Het zomerseizoen staat bijna gelijk aan festivals: naast zon, muziek en vrienden worden er tijdens festivals ook vaak drugs gebruikt. Bij het servicepunt voor drugstests bij Mondriaan merken ze een flinke stijging tijdens de zomer.

Programma's