Mansveld begint elektrificatie lijn Landgraaf-Herzogenrath
Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur heeft bij een bezoek aan Limburg het startsein gegeven voor de elektrificatie van het spoor tussen Landgraaf en Herzogenrath.
Bovenleidingen boven dat tracé zijn nodig omdat daar in 2017 een sneltrein tussen Maastricht en Aken gaat rijden. Rijk en provincie dragen elk 7,5 miljoen bij voor de bovenleiding.
Ook zette de bewindsvrouw een eerste handtekening voor de verdere decentralisatie van de spoorlijnen in Limburg. De provincie krijgt van de rijksoverheid een bedrag van zes miljoen euro, om de stoptreinen tussen Roermond en Maastricht, en tussen Heerlen en Sittard te gaan exploiteren. Die vallen nu nog onder de NS.
Alle stoptreinen
Dat betekent dat behalve de Veolia-stoptreinen die nu al door de provincie rijden, ook de verbindingen Roermond-Maastricht en Sittard-Heerlen onder de verantwoordelijkheid van de provincie komen. Als straks het openbaar vervoer in de provincie opnieuw wordt aanbesteed, komen ook die spoorlijnen in het pakket te zitten. Alle stoptreinen in Limburg vallen dan net als het busvervoer onder de verantwoordelijkheid van de provincie.