Journalistiek en commercie

Journalistiek en commercie

De relatie tussen journalistiek en commercie blijft een lastige. En terecht, want journalisten moeten los van commerciële invloed hun werk kunnen doen. In Nederland hebben we gelukkig heel veel goede voorbeelden.

Een krant is een 100% commercieel product en dan kan 't soms wringen (zeker in de ogen van journalisten). De ombudsman van NRC Handelsblad schrijft er dit weekeinde een stuk over. Want er was onvrede op de redactie. Op de dag dat er een interview met violiste Janine Jansen in de krant stond, begon elders in de krant de reclame-campagne voor een cd-box van Janine Jansen, die alleen via de NRC-shop te koop is.

"Door alles in één krant te presenteren, ontstond precies de verkeerde indruk: een redactie die aan de leiband loopt van de commercie," schrijft de ombudsman.

Als de advertentie een dag ná of vóór het artikel in de krant was verschenen, dan zou de ombudsman er geen probleem mee hebben gehad, zo begrijp ik. Da's lachen. Zouden de lezers van NRC zo dement zijn dat ze een dag later niet meer weten dat er een groot verhaal met Janine Jansen in de krant stond? Natuurlijk weten ze dat nog.

Als je denkt dat de journalistieke onafhankelijkheid wordt bepaald door de dag van plaatsing van een advertentie, dan onderschat je je lezers ernstig. Het interview met Janine Jansen was goed, weet ik nog. Iedere keer als ik nu de advertentie zie, moet ik er weer aan denken. Sorry ombudsman.

Ik wil maar zeggen: maak een heldere keuze als media-bedrijf (wel of geen cd-boxen) en ga niet zeuren over het detail op welke dag een advertentie daarvoor in de krant staat. De lezer is echt niet gek.

Logo 1Limburg

Programma's