Dit is de WijZijnLimburg top-10 van 2018

Dit is de WijZijnLimburg top-10 van 2018

Een filmer die zijn dementerende vader volgt, een prins carnaval met Down-syndroom en een atleet die zijn gehandicapte vriend 15 uur lang op sleeptouw neemt. Dat zijn de best bekeken filmpjes van #WijZijnLimburg dit jaar.

De reportages die een emotionele snaar raakten, scoorden het beste. Zo bereikte het filmpje van Mathon die zijn gehandicapte vriend Glenn over de finish van de Ironman 313.000 mensen via Facebook.

"De sleutel van het bereik ligt in de reacties van mensen die het filmpje delen, een bericht schrijven, of een duimpje omhoog geven", zo zegt Maurice de Heus, maker van de reportages. "Die reportage van Mathon en Glenn scoorde ruim 58.000 engagements, het totaal van reacties op de beelden. Als er zo veel gereageerd wordt op een filmpje, verspreidt Facebook het bericht automatisch naar veel meer mensen. Kijk bijvoorbeeld naar het filmpje over Jos, die met zijn down-syndroom een volwaardige prins carnaval wordt in Kerkrade. Dat gaat massaal rond, omdat het ons allemaal raakt."

Het project #WijZijnLimburg startte begin dit jaar om werkgelegenheid en gezondheid in Limburg te verbeteren aan de hand van inspirerende voorbeelden. De meest aansprekende initiatieven werden in november gepresenteerd op het #WijZijnLimburg-festival in Heerlerheide.

Bloemenhart, het initiatief om eenzame ouderen te verrassen met een bloemetje, werd op het festival gekozen tot beste project.

#WijZijnLimburg

Hoe kun je Limburgers inspireren en hoe kun je de provincie beter maken? Dat is de achterliggende gedachte van de serie #WijZijnLimburg.
Door het vertellen van persoonlijke verhalen, wil deze serie nieuwe, verrassende initiatieven belichten.
Wij Zijn Limburg is een samenwerking van L1 met de Provincie Limburg en De Vereniging Limburg.

Meer video's en informatie vind je op L1.nl/WijZijnLimburg

Logo 1Limburg

Programma's