Digitale kroegpraat

Digitale kroegpraat

Persbericht in de bus: 92% van de Nederlandse journalisten gebruikt social media (twitter is het meest populair) om bronnen te vinden en eigen werk onder de aandacht te brengen. Dit staat in het afstudeeronderzoek van Anne Boer (UvA).

Hoewel social media wijdverspreid zijn in het journalistieke vak, wordt wel met argusogen gekeken naar de betrouwbaarheid. LinkedIn wordt nog het meest betrouwbaar gevonden, Hyves veruit het minst. De onbetrouwbaarheid komt volgens de journalisten vooral doordat feiten niet gecheckt zijn.

Slechts 18% vindt dan ook dat een tweet net zo betrouwbaar is als het zelf spreken van een ooggetuige. Gaat het om BN’ers of politici, dan vindt bijna de helft van de journalisten dat de updates als directe quote mogen worden gebruikt.

Het is eigenlijk allemaal hartstikke logisch. De betrouwbaarheid van een mededeling heeft alles te maken met het feit wie de mededeling doet. De uitspraak van een rechercheur in de kroeg dat de burgemeester corrupt is, zul je anders waarderen dan dezelfde uitspraak van een onbekende dronkaard, hangend aan de toog. Overigens kan die laatste ook de waarheid spreken. Zowel de rechercheur als de dronkaard moet natuurlijk wel bewijs leveren of aangeven waar het bewijs te vinden is.

Wat je op twitter leest is in feite digitale kroegpraat. En de kroeg is al heel lang een belangrijke vindplaats voor nieuws. Dus een journalist, die serieus met zijn vak bezig is, mag twitter niet missen. Mijn tip: volg professioneel vooral mensen waar je iets aan hebt in je dagelijks werk. De kroeg in Zwolle is tenslotte ook geen bron voor een journalist in Heerlen.

Logo 1Limburg

Programma's