De Kloomp in de clinch met Max Verstappen

De Kloomp in de clinch met Max Verstappen

Cultuurgenootschap De Kloomp wordt dringend verzocht om het liedje 'Max Verstappe' en de bijbehorende videoclip op YouTube weg te halen. De zangroep uit Meerssen weigert dat te doen.

De onenigheid gaat om dit liedje:

De klacht over het liedje komt van Verstappen zelf die zijn merknaam laat beschermen door de Luxemburgse firma Mavic S.à r.l. (een gebruikelijke Luxemburgse afkorting die staat voor Société à responsabilité limitée).

Mavic exploiteert wereldwijd de intellectuele eigendomsrechten van de merken Max Verstappen en ook Jos Verstappen. De naam Mavic is afgekort van Max en Victoria, de zus van Max Verstappen. Max is zelf bestuurder bij Mavic, net als zijn manager Raymond Vermeulen en financieel deskundige Geert Dirkx.

Mavic heeft deze week merkbewaarder Merk-Echt BV uit Breda ingeschakeld om De Kloomp zover te krijgen het liedje 'Max Verstappe' weg te halen. In de eerste sommatie van het Bredase bedrijf was de toon nog vriendelijk. Maar omdat De Kloomp het liedje niet vernietigde, werd de toon in de tweede sommatie (LAATSTE SOMMATIE, staat in de brief) aan De Kloompzanger Luc Volders dreigender.

'Met dit muzieknummer haakt u aan en lift u mee op de bekendheid en het succes van Max Verstappen. Dit om op gemakkelijke wijze economisch gewin te behalen. [] Uw gebruik van de tekens MAX VERSTAPPE en JOS VERSTAPPE trekt onmiskenbaar ongerechtvaardigd voordeel uit en doet afbreuk aan het onderscheidend vermogen, de reputatie en de exclusiviteit van de merken MAX VERSTAPPEN en JOS VERSTAPPEN. Daardoor handelt u onrechtmatig jegens mijn cliënt', aldus Saskia de Wilde van Merk-Echt BV in Breda.

Luc Volders reageert verbaasd op de brief. 'Wij doen dit uit pure liefhebberij. Wij hebben nog nooit een cent verdiend met onze liedjes, ook niet via online platforms. We worden niet betaald voor onze live optredens hoewel de organisatie ons meestal wel trakteert op een paar biertjes'. Volders beroept zich in een weerwoord aan de firma Merk-Echt op de vrijheid van meningsuiting. 'Wie een lied wil maken over een bekende Nederlander of een bekende entertainmentspersonality staat dat vrij'.

Merk-Echt BV in Breda eist dat De Kloomp het liedje voor 4 oktober 2018 om 17:00 uur weghaalt van YouTube en er nooit meer op zet. Ook eist de firma in Breda dat De Kloomp het liedje nergens meer zingt. Volders moet de actie bevestigen via een ondertekend formulier. Zo niet zal er een kort geding worden aangespannen tegen De Kloomp.

Tot nu toe heeft De Kloomp het nummer niet weggehaald. Volders wil dat de sommatie wordt ingetrokken. 'Wij vinden het zeer verontrustend dat het management van de heren Verstappen kennelijk niets beters te doen heeft dan het intimideren van amateurmuzikanten', aldus Volders die in het dagelijks leven wethouder in de Gemeente Meerssen is, en onder meer Sport in zijn portefeuille heeft.

Mavic spande in 2017 ook al eens een rechtszaak aan tegen supermarkt Picnic.

L11 Alaaf

Veel meer over de vastelaovend vind je op L11Alaaf.nl en op L11 Alaaf Facebook:

Logo 1Limburg