
Bussen en stoptreinen moeten vaker gaan rijden in Limburg.
Maar tegelijk wordt het aantal lege bussen dat rijdt, teruggebracht.
Dat blijkt uit de uitganspunten voor de nieuwe openbaar vervoerconcessie van de provincie. Die loopt van 2016 tot 2031. Momenteel voert Veolia het openbaar vervoer uit.
Vraag reiziger
Volgens CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck wordt bij de nieuwe concessie veel meer uitgegaan van de vraag van de reiziger.
Ook is het voor het eerst dat het hele regionale openbaar vervoer in Limburg tegelijk wordt aanbesteed, aldus de gedeputeerde.
Stoptreinen
Dat komt omdat de provincie ook verantwoordelijk wordt voor de stoptreinen van Roermond naar Maastricht en van Sittard naar Heerlen. Die vallen nu nog onder de NS.
Over een paar weken wordt ook duidelijk of de electrificatie van de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen doorgaat. Daarover wordt gesproken met spoorbeheerder ProRail. De kosten hiervan bedragen 170 miljoen euro.
In de tweede helft van 2014 moet duidelijk zijn wie het Limburgse openbaar vervoer vanaf 2016 gaat verzorgen.