Blog: waarom is krant zo bang voor overheid?

Blog: waarom is krant zo bang voor overheid?

Door Leo Hauben, hoofdredacteur van L1

Hoofdredacteur Björn Oostra van De Limburger wil onderzoeksjournalistiek bedrijven zonder overheidssubsidie, maar hij wil tegelijkertijd dat de overheid de voorgenomen btw-verhoging van 6 naar 9 procent niet van toepassing verklaart op kranten.

Sterker, hij wil dat voor kranten een 0-tarief gaat gelden. Dat is dan toch ook een vorm van overheidssteun? Want uitgevers kunnen geld in de zak houden als voor hen een 0-tarief geldt, met dank aan de overheid.

Oostra schreef zijn betoog op Limburger.nl. Jammer overigens dat juist zo’n artikel, dat gaat over de kern van journalistieke keuzes, alleen voor abonnees is te raadplegen (betaalde link). Alleen aan abonnees je filosofie uitleggen is preken voor eigen parochie en daarvoor vind ik het onderwerp journalistiek te belangrijk. Vandaar dat ik er zomaar een blog over schrijf, voor iedereen gratis te lezen.

Het is een goede zaak dat De Limburger veel mensen en middelen steekt in onderzoeksjournalistiek.

Laat ik voorop stellen: het is een goede zaak dat De Limburger veel mensen en middelen steekt in onderzoeksjournalistiek. Het is zeker een manier om als papieren medium onderscheidend te zijn in het digitale en visuele tijdperk. Of het economisch ook een goed model is, kan ik niet beoordelen. Dat zullen de Belgische bazen van De Limburger ongetwijfeld goed in de gaten houden.

“De voorgestelde verhoging van het lage btw-tarief - van 6 naar 9 procent - brengt gedrukte nieuwsmedia in grote problemen”, schrijft Oostra. Dat lijkt me ontzettend overdreven.

Een abonnement op De Limburger kost 25 euro per maand. Na de btw-verhoging wordt dat 25,75 euro. Dat is nog geen 20 cent prijsverhoging per week! Ik kan me niet voorstellen dat abonnees vanwege 20 cent extra kosten per week (75 cent per maand) de papieren krant opzeggen.

Oostra schrijft verder dat “een eerste schatting leert dat dit uitgevers jaarlijks 30 miljoen euro gaat kosten.” Helaas staat er niet bij of het gaat om winst of omzet. En van welk totaalbedrag gaat die 30 miljoen af? En over welk bedrag hebben we ’t bij De Limburger? Kortom, dat getal zegt niks.

Het argument van de commerciële uitgevers dat overheidssteun de journalistieke onafhankelijkheid aantast, vind ik vreemd.

Het argument van de commerciële uitgevers dat overheidssteun de journalistieke onafhankelijkheid aantast, vind ik vreemd. De kranten incasseren toch ook met plezier de inkomsten uit advertenties? Krijgen de adverteerders daarmee invloed op de inhoud?

Hoofdredacteur Oostra zal de eerste zijn die dat (terecht) ontkent. Waarom dan bang zijn dat de overheid wél invloed krijgt op de inhoud van de krant als de overheid een fonds opricht voor onderzoeksjournalistiek?

Ik heb altijd geleerd dat de overheid er is om op te treden waar de markt faalt. Regionale media hebben het hartstikke moeilijk. Een falend marktmechanisme dus, waar de overheid een handje kan helpen. En daar krijgt de overheid niets voor terug, behalve kritische onderzoeksverhalen over haar eigen functioneren.

Leo.Hauben@L1.nl, hoofdredacteur L1
20 oktober 2017

Logo 1Limburg

Programma's