Blog: toekomst regionale omroep ziet er best goed uit

Blog: toekomst regionale omroep ziet er best goed uit

Blog van Leo Hauben, hoofdredacteur van regionale omroep L1

Op Kerstavond 1945 was de eerste uitzending van de regionale omroep in Limburg. Daarmee zijn we de oudste regionale omroep van het land. Nu dus 75 jaar jong.

Natuurlijk kijken we komende tijd terug, van ROZ via Omroep Limburg naar L1. Van een uurtje radio per dag naar de hele dag live radio, een eigen tv-zender, een populair online nieuwsplatform en natuurlijk volop aanwezigheid op social media. Allemaal leuk en aardig en zaken om trots op te zijn. Maar veel belangrijker is onze toekomst.

Om met de deur in huis te vallen: ik ben daar heel positief over. Laten we zeggen de komende vier, vijf jaar. Langer vooruit kijken is in onze sector niet mogelijk. Daarvoor gaan de ontwikkelingen te snel.

Twee randvoorwaarden zijn in mijn ogen cruciaal: wendbaarheid en distributie.

Als L1 hebben we alle relevante onderdelen in huis: online, video en audio. Print missen we, maar daar zijn we niet rouwig om. En dan druk ik me nog mild uit. De evidente groeisectoren zijn online en video, radio is al vele jaren min of meer stabiel. Onze uitgangspositie is daarmee prima voor een gezonde toekomst. 

Twee randvoorwaarden zijn in mijn ogen cruciaal: wendbaarheid en distributie.  Een redactie moet anno 2021 meer dan ooit wendbaar zijn. Je moet snel kunnen en willen inspelen op wensen en veranderende gebruiken van kijkers, luisteraars en online lezers.

Hoe conservatiever de redactie, hoe minder kans om te overleven. Niet iedereen houdt ervan, maar een hoog tempo van grote en kleine veranderingen is nu eenmaal noodzakelijk. Een opmerking als “zo doen we ’t al vijf jaar” kan echt niet meer.

Content is king, distribution is queen. And she wears the pants

De tweede bepalende factor is de komende jaren de distributie van het media-aanbod: hoe bereik je kijkers, luisteraars en online lezers? In het media-oerwoud wordt het steeds lastiger om de aandacht te trekken. Met slimme technieken moeten we op dit punt onze positie vasthouden. Content is king, distribution is queen. And she wears the pants, is een waarheid als een koe. 

Journalisten moeten zelf steeds meer oog krijgen voor de distributie van hun mooie werk. Het verhaal is niet af met productie en programma. De derde p – van promotie – zal steeds meer het verschil gaan maken. 

De redactie die voldoet aan de twee genoemde randvoorwaarden, gaat een vruchtbare toekomst tegemoet. Dat daarbij betrouwbaarheid hoog in het vaandel moet blijven, is vanzelfsprekend.

Leo.Hauben@L1.nl, hoofdredacteur L1  | 23 december 2020

Voorgesteld: de tweede 15 halvefinalisten van het LVK

Voorgesteld: de tweede 15 halvefinalisten van het LVK

L1mburg Centraal: Vooruitblik rechtszaak Baby Fabian

L1mburg Centraal: Vooruitblik rechtszaak Baby Fabian

Zondag van natte sneeuw naar regen en koude wind

Zondag van natte sneeuw naar regen en koude wind

L1mburg Centraal: Van oude pizza's skateboards maken

L1mburg Centraal: Van oude pizza's skateboards maken

L1mburg Centraal: Zwemmer Joeri Verlinden heeft in het nieuwe jaar heel veel wensen

L1mburg Centraal: Zwemmer Joeri Verlinden heeft in het nieuwe jaar heel veel wensen

L1mburg Centraal: Farmaceut, zakenvrouw en laborant Cristianne Rijcken

L1mburg Centraal: Farmaceut, zakenvrouw en laborant Cristianne Rijcken

Logo 1Limburg

Programma's