Blog: Sjuul Paradijs van waakhond tot schoothond
Sjuul Paradijs, oud-hoofdredacteur van De Telegraaf, is samen met de voormalige adjunct-hoofdredacteur Jan-Kees Emmer een nieuw bedrijf begonnen: Trusted Media. Dat de mannen hun brede ervaring in de journalistiek inzetten voor een start-up, hoort bij
Paradijs en Emmer willen bedrijven helpen onder het motto: je hebt de klassieke media niet meer nodig om aandacht te krijgen. Ga zelf uitgever spelen. Online zijn de mogelijkheden technisch onbeperkt. Natuurlijk beweren de heren niet dat de informatie van de bedrijven onafhankelijk is. Zij praten liever over authentieke verhalen.
Ik denk ook dat bedrijven veel meer hebben te melden dan ze nu communiceren via saaie persberichten. Door bedrijfsblindheid of overdreven angst blijven veel interessante verhalen voor de buitenwereld verborgen. Het is inderdaad een kunst om die interne verhalen naar boven te halen en journalisten kunnen dat prima.
CBS als voorbeeld
Een mooi voorbeeld is het Centraal Bureau voor de Statistiek. Die overheidsinstelling heeft tegenwoordig een eigen hoofdredacteur, die een redactie aanstuurt om van de cijferbrij interessante stukken te maken. Het CBS is zichtbaarder dan ooit door deze aanpak.
De Telegraaf onder Paradijs wilde met actiejournalistiek de politieke partijen op de huid zitten. De klassieke waakhond-functie van de journalistiek. Trusted Media van dezelfde Paradijs is een schoothondje. Nou is naar dat soort honden ook vraag, dus misschien ligt een gezond businessmodel in het verschiet.
Distributie zwakke punt
Ik heb ’t boekje van Paradijs en Emmer gelezen. Wat mij opvalt is dat ze vakkundig voorbij gaan aan de zwakke kant van het idee: de distributie. Een verhaal over een bedrijf op tv of in de krant (en dus per definitie ook online) bereikt oneindig veel meer mensen dan een verhaal op de eigen social media-kanalen van een bedrijf.
Zeker de komende vijf jaar hebben de traditionele media een enorme distributie-voorsprong. Sterker, heel veel traditionele media zijn ook online sterk (of willen dat worden).
Trusted Media is volgens mij een typisch voorbeeld van eentechnology driven bedrijf. Uitgeven kan iedereen dankzij de online-mogelijkheden, maar dat is nog lang niet hetzelfde als mensen bereiken. Ik ben heel erg benieuwd hoe Trusted Media de distributie-kloof gaat dichten.
Compliment trouwens voor de naam van het bedrijf. Je zou zo maar kunnen denken dat de informatie onafhankelijk is.
Leo.Hauben@L1.nl | hoofdredacteur
7 januari 2016
7 januari 2016