Blog: prestatie-overeenkomst waarbij publiek voorop staat

Blog: prestatie-overeenkomst waarbij publiek voorop staat

Blog van Leo Hauben, hoofdredacteur L1

De komende jaren is minimaal 75 procent van het aanbod op de NPO-televisienetten van Nederlandse bodem. En de muziekzenders NPO Radio 2, NPO 3FM en NPO FunX moeten het belang benadrukken van Nederlandse artiesten met onder andere een jaarlijkse zender-prijsuitreiking aan Nederlandse artiesten.

Het zijn twee voorbeelden van afspraken die de NPO en staatssecretaris Dekker (media) hebben vastgelegd in een prestatieovereenkomst. De Mediawet stelt zo’n overeenkomst verplicht. En wie met belastinggeld werkt moet zijn verplichtingen uiteraard nakomen.

Voor de 13 regionale omroepen geldt dezelfde nieuwe Mediawet. Het leveren van de prestatie-overeenkomst is wettelijk opgedragen aan de coördinerende club die tegenwoordig RPO heet (vroeger ROOS). Het proces zal de komende maanden worden opgestart. De prestatie-overeenkomst is in feite een concrete vertaling – in meetbare doelstellingen - van de ambities die de 13 regionale omroepen eerder al hebben uitgesproken. Die ambities zijn na te lezen op www.LiefdevoordeRegio.nl.

Als het publiek voorop moet staan, dan is het maken van een prestatie-overeenkomst die voor alle 13 regionale omroepen geldt, geen sinecure.

Het publiek moet voorop staan, vindt de staatssecretaris. De NPO probeert dat ook uit te stralen. Voor de regionale omroepen geldt natuurlijk hetzelfde: je maakt programma’s en online media-aanbod om te voldoen aan de behoefte van het publiek, met aandacht voor álle facetten van het maatschappelijk leven in jouw eigen regio. De Mediawet zegt namelijk dat de programma’s van iedere regionale omroep gericht moeten zijn op het eigen uitzendgebied.

Als het publiek voorop moet staan, dan is het maken van een prestatie-overeenkomst die voor alle 13 regionale omroepen geldt, geen sinecure. Omdat in Rotterdam het publiek nu eenmaal andere programma’s wil zien dan in Friesland. En in Zeeland is de rol van de regionale omroep in het schaarse medialandschap anders dan in Amsterdam. Hoe ga je de verschillen, die juist het bestaansrecht zijn van 13 verschillende regionale omroepen, vangen in dezelfde meetbare doelstellingen?

Leo.Hauben@:L1.nl, hoofdredacteur
18 september 2017

Logo 1Limburg

Programma's