Blog: oude discussie over jongeren en tv

Blog: oude discussie over jongeren en tv

Blog van Leo Hauben, hoofdredacteur van L1

En daar is ie weer. De discussie over verjonging van de kijkers naar de publieke tv-zenders. Veel bekeken inhoudelijke programma’s, zoals Radar, Opsporing Verzocht, Kassa en Andere Tijden, worden gekortwiekt. Hun publiek is te oud. In grote delen van medialand ben je al oud boven de 50! Dank u.

Een veel toekomstbestendiger aanpak is volgens mij via het juiste kanaal de juiste interessegroep aanspreken. Een programma over educatieve games, waarmee je jonge mannen en vrouwen wilt bereiken, distribueer je via Youtube. Een programma over mantelzorg en consumentenzaken, waar vooral 45-plussers interesse in hebben, programmeer je op televisie. Hoe hoger de leeftijd, hoe meer minuten live naar tv wordt gekeken.

Dertigers met twee kids hebben simpelweg minder tijd om televisie te kijken.

Door op de publieke zenders meer te mikken op jongere kijkers loop je groot risico dat je 50-plussers wegjaagt. En of jongeren tegen alle trends in meer televisie gaan kijken als er andere programma’s komen, betwijfel ik. Het saldo zou wel eens negatief kunnen uitpakken. Da’s geen effectieve inzet van belastinggeld bij de publieke omroep.

Dertigers met twee kids hebben simpelweg minder tijd om televisie te kijken. Daaromkijken ze steeds vaker via online kanalen, op het moment dat het wél past in het drukke familieleven. Als de NPO denkt met andere programma’s op tv het kijkgedrag van twintigers en dertigers wezenlijk te kunnen veranderen, dan overschatten ze zichzelf ernstig.

Iedereen, van zangkoor tot voetbalclub en van fanfare tot omroep, wil meer jongeren bereiken. Terwijl de bevolking vergrijst gaat iedereen aan schaarsere jongeren trekken. Dat kan alleen maar tot veel teleurstellingen leiden.

Waar ik wel in geloof is bij de keuze van gasten in programma’s intensiever te zoeken naar sprekers zonder grijze haren.

Hoe zit ’t bij L1? Kijkers naar regionale omroepen pikken de krenten eruit. Als je aanbod voor een heel groot deel uit regionaal nieuws, achtergronden en cultuur bestaat, kun je niet verwachten dat drommen twintigers en dertigers op jou afstemmen. Die groepen zijn doorgaans bezig met andere thema’s.

Waar ik wel in geloof is bij de keuze van gasten in programma’s intensiever te zoeken naar sprekers zonder grijze haren. Om te horen hoe dertigers, veertigers tegen actuele zaken aan kijken. Dat vinden zowel jongere als oudere kijkers interessant. Bij straatinterviews kun je bewust jonge mensen opzoeken. Ook bij de keuze van thema’s voor documentaires zou je meer oog kunnen hebben voor jongere generaties. En wie nodig je uit voor muziekprogramma’s op tv? Niet alleen de gevestigde orde maar ook talenten die zich storten op andere genres.

Helaas hebben regionale omroepen niet de financiële luxe om voor online-kanalen specifieke programma’s te maken voor twintigers en dertigers.

Leo.Hauben@L1.nl, hoofdredacteur L1
24 mei 2021

Sjötte: 400 jaar schutterij Gronsveld

Sjötte: 400 jaar schutterij Gronsveld

Limburg Doc: Jan Cober - Keuzes van de maestro

Limburg Doc: Jan Cober - Keuzes van de maestro

Route Regio: vacatureteksten moeten veel aantrekkelijker worden

Route Regio: vacatureteksten moeten veel aantrekkelijker worden

70 jaar WMC - aflevering 4

70 jaar WMC - aflevering 4

Route Regio: het museum van Ad Mater in Weert

Route Regio: het museum van Ad Mater in Weert

Tieëkezinge Kirchroa 2019 - deel 1

Tieëkezinge Kirchroa 2019 - deel 1

Programma's