Blog: journalistiek vanuit een toren, zo gek nog niet

Blog: journalistiek vanuit een toren, zo gek nog niet

Blog van Leo Hauben, hoofdredacteur van L1.

De werkelijkheid is genuanceerd. En nuance is nu eenmaal complex. De coronacrisis is dus een gouden tijd voor ‘de journalistiek’, zo zou je zeggen. Toch is dat niet altijd de praktijk.

Mijn grootste ergernis is de hedendaagse megafoon-journalistiek. De kern van ons vak is uitzoeken, hoor en wederhoor vragen, macht controleren, selecties maken en uiteindelijk de kijker, luisteraar of lezer getoetste informatie voorschotelen. Op basis waarvan hij of zij zelf een mening kan vormen of keuzes kan maken in zijn dagelijkse leven. Kortom, burgers sterker maken.

Media zijn er niet om iedereen een megafoon te geven

Media zijn er niet om iedereen een megafoon te geven. Een fotomodel dat niet kan slapen en corona-artikelen gaat googlen, verdient geen plek in een medium dat zichzelf serieus neemt. Dat het fotomodel zelf over corona publiceert via sociale media is haar goed recht, maar dat heeft helemaal niets met journalistiek te maken. Journalisten moeten haar gewoon negeren, op basis van het argument: gelukkig heeft ze meer verstand van de modellenwereld (zijn trouwens ook interessante verhalen over te maken).

Kranten en omroepen – vooral de talkshows – kiezen in coronatijd naar mijn indruk vaker voor megafoon-journalistiek. Ze schieten zichzelf in de voet.

Het gezag van ‘de journalistiek’ kwijnt weg. En dat is het ergste wat journalisten kan overkomen. Zonder inhoudelijke autoriteit geen toekomst. Hoe vaker irrelevante mensen in de media serieus worden genomen, hoe makkelijker lezers of kijkers rechtstreeks naar de sociale media gaan van deze zelfbenoemde deskundigen.

Waarom zou je straks nog betalen voor een abonnement op de krant of een website? Hoezo word je wijzer van een talkshow met gasten die hun corona-kennis vooral van horen zeggen hebben?

In deze Rare Tijden, waarin er net zo veel corona-deskundigen lijken te zijn als voetbalkenners, zijn veel media zelf de aanjagers van het uitwijkgedrag van hun klanten van de toekomst. Een betreurenswaardige ontwikkeling.

Over nieuwe technieken op het gebied van hartchirurgie praat je toch ook niet met metselaars?

Mijn oplossing? De journalist moet terug in de toren. Dat wil zeggen: roeptoeters negeren, deskundigheid opzoeken, debat entameren op basis van (nieuwe) kennis, stoppen met loze kreten van de straat en zelfbenoemde wijsneuzen. Een viroloog of epidemioloog over corona aan het woord in plaats van een zanger of rapper. Over nieuwe technieken op het gebied van hartchirurgie praat je toch ook niet met metselaars?

Natuurlijk moet de journalist niet terug in de ivoren toren. Als je in een ivoren toren kruipt voel je je verheven boven anderen en dat is het laatste wat we moeten willen. Maar vanuit een toren heb je wel beter overzicht. En dat is nou precies een kerntaak van de journalistiek: overzicht scheppen in de chaos.

Leo.Hauben@L1.nl, hoofdredacteur L1 | 2 augustus 2020

Limburg in Beweging - 9 augustus 2020

Limburg in Beweging - 9 augustus 2020

L1mburg Centraal - 8 augustus 2020

L1mburg Centraal - 8 augustus 2020

L1mburg Centraal: code oranje in bloedheet Limburg

L1mburg Centraal: code oranje in bloedheet Limburg

L1mburg Centraal: MVV-FC Eindhoven op een heet voetbalavondje

L1mburg Centraal: MVV-FC Eindhoven op een heet voetbalavondje

L1mburg Centraal: dagjesmensen halen mirabellenoogst binnen in Baarlo

L1mburg Centraal: dagjesmensen halen mirabellenoogst binnen in Baarlo

L1mburg Centraal: omwonenden helpen kunstenaar bij muurschildering Heerlen

L1mburg Centraal: omwonenden helpen kunstenaar bij muurschildering Heerlen

Logo 1Limburg

Programma's