Blog: internet, pluriformiteit en de kinderschoenen

Blog: internet, pluriformiteit en de kinderschoenen

Door Leo Hauben, hoofdredacteur L1

Dankzij internet heeft de consument toegang tot meer nieuws en informatie dan ooit. Begin deze eeuw las je de papieren versie van De Telegraaf of De Volkskrant en kreeg je alleen nieuws op je deurmat dat door de redactie was ‘gezeefd’.

Tegenwoordig kun je via websites en sociale media nieuws consumeren van zoveel afzenders als je zelf wilt. Dat lijkt mij een enorme vooruitgang. Je kunt jezelf veel breder en goed laten informeren, als je tenminste kiest voor betrouwbare afzenders. Een zegen voor de diversiteit van het aanbod. En het gevarieerde aanbod is ook nog veel toegankelijker dan ooit.

De discussie over de dreigende ‘informatie-bubbel’, begrijp ik niet zo goed.

De discussie over de dreigende ‘informatie-bubbel’, waarin online-gebruikers terecht komen, begrijp ik niet zo goed. De computer maakt keuzes voor jou, gebaseerd op jouw eerder gedrag op bijvoorbeeld Facebook of op een bepaalde website. Als je vaak stukken leest over politiek of Formule 1, krijg je vaker soortgelijk nieuws voorgeschoteld door slimme computers. Ook dit is een zeef, net als de redacties van De Telegraaf en De Volkskrant. Wat is het principiële verschil?

Er is in elk geval wel een gevoels-verschil. Als een computer keuzes maakt voor jou, dan levert dat bij velen een negatieve connotatie op. Simpelweg omdat je niet snapt wat die computer precies doet. Weet je nog hoe bang we waren voor internetbankieren? Raak ik mijn geld kwijt als ik via internet mijn financiële zaken afhandel? De angst is een anekdote geworden.

Het Commissariaat voor de Media schreef onlangs in de notitie ’15 jaar Mediamonitor’: de vraag is of het digitale aanbod ook daadwerkelijk zo divers bij de gebruiker aankomt. Goeie vraag, maar het antwoord wordt helaas niet gegeven.

De discussie staat pas in de kinderschoenen.

De Mediamonitor is beperkt tot de traditionele kanalen radio, tv en dagbladen. Hoe kun je nou de mediawereld serieus volgen zonder een diepgaande analyse te maken van de online-wereld? Ik hoop dat de volgende Mediamonitor meer van deze tijd is.

Toegegeven: het is een knap lastige klus. Maar wel bittere noodzaak om een werkelijk goed zicht te houden op de plurifomiteit van het nieuwsaanbod in ons land. De discussie staat pas in de kinderschoenen.

Leo.Hauben@L1.nl, hoofdredacteur L1
21 juli 2017

Meer blogs

Logo 1Limburg

Programma's