Blog: Indianen, hondjes, clowns en cowboys naar binnen

Blog: Indianen, hondjes, clowns en cowboys naar binnen

Blog van Leo Hauben, hoofdredacteur van L1

De opening van het vastelaovesseizoen is traditioneel op 11 november. De Sjeng Kraft Kompenei heeft er afgelopen jaren voor gezorgd dat deze dag meer dan ooit wordt gemarkeerd met een negen uur durend muziekprogramma. Eerst op het OLV-plein, daarna op het Vrijthof en vanaf dit jaar in het MECC. Van de buitenlucht naar binnen.

De seizoensopening is ook al jaren live op L1 TV te volgen, waarmee het geen Maastrichts maar een Limburgs feestje is. Dat kun je trouwens ook zien aan de plaatsnaamborden die indianen, hondjes, clowns en cowboys bij zich hebben.

Maastricht: minder profileren met traditie, meer de toekomst uitstralen.

De gemeente Maastricht wil niet dat de héle binnenstad op 11 november in het teken staat van vastelaovend, Ze kiezen niet voor het Venlose model, waar de Boetegewoeëne Boetezitting op carnavalszaterdag over de hele binnenstad uitwaaiert. Het past wel in het marketingbeleid van de gemeente Maastricht: minder profileren met traditie, meer de toekomst uitstralen.

Dat de Sjeng Kraft Kompenei een alternatief heeft gezocht, is begrijpelijk. Ze willen in Maastricht blijven en willen de toegang gratis houden,. Grotere pleinen dan het Vrijthof zijn er niet en zo is het MECC in beeld gekomen. Daar kunnen zo’n 18.000 mensen tegelijkertijd feest vieren, pakweg 4000 meer dan op het Vrijthof.

Joeksig dat de verplaatsing van het evenement zelfs het NOS Journaal haalt op radio en tv. Het is een kwestie van geduld totdat heel Holland Limburgs lult, zingt Rowwen Heze. Dat de verplaatsing van een vastelaovesfeestje de landelijke media haalt is een stap in de goede richting.

Tradities doorbreken levert altijd kritiek op. Maar dat is mij te gemakkelijk.

Tradities doorbreken levert altijd kritiek op. Maar dat is mij te gemakkelijk. Voor een sfeervol evenement is het MECC in principe een prima locatie. Zeker als de Sjeng Kraft Kompenei alles uit de kast haalt om de11vande11de op een hoger plan te brengen. Een financieel voordeel is in elk geval dat de bieromzet nu helemaal bij de organisatie terecht komt en niet meer voor een deel bij cafés in de omgeving van het Vrijthof.

Ja, het zal voor de feestvierders anders worden met een dak boven je hoofd. Wat betreft de tv-uitzending: in het MECC kan veel meer met lichteffecten worden gewerkt. Dat kan de uitzending juist spannender maken. Laten we rustig afwachten en op 12 november een eerste oordeel vellen.

Leo.Hauben@L1.nl, hoofdredacteur L1 | 23 augustus 2019

Logo 1Limburg