Blog: Duitse publieke omroepen aan goede kant van de streep

Blog: Duitse publieke omroepen aan goede kant van de streep

Leo Hauben is hoofdredacteur van L1, de publieke omroep in Limburg

In Duitsland is een overeenkomst bereikt tussen de krantenuitgevers en de publieke omroepen. De nieuwssites van de Duitse publieke omroepen moeten zich voortaan meer concentreren op audio en video en minder op tekst. De vrijwillige marktafspraken hebben als achterliggende gedachte dat de kwaliteitsjournalistiek niet ten onder mag gaan aan een veldslag op internet. Dat is natuurlijk een nobel streven.

Hier en daar lees ik dat ook uitgevers in Nederland juichen. Eindelijk wordt oneerlijke concurrentie aangepakt, is hun reactie. Publieke omroepen, grotendeels betaald met belastinggeld, schrijven te lange verhalen op hun websites waardoor kranten geen geld kunnen vragen voor hun eigen lange verhalen op internet.

Ik denk dat de uitgevers te vroeg juichen.

Ik denk dat de uitgevers te vroeg juichen. Want waar ligt de toekomst als het gaat om internet? Juist ja, bij video (en in veel mindere mate bij audio). Waarom is Youtube zo’n succes? Omdat nieuwe generaties in een beeldcultuur leven. Dus de Duitse publieke omroepen zitten met meer video op hun websites aan de goede kant van de streep. Bovendien zaten de Duitse omroepen met de beperking dat hun video-items slechts zeven dagen op internet mochten staan. Dat is nu opgerekt naar dertig dagen.

Gaan we in Nederland richting Duitse model? Ik verwacht dat de komende jaren niet. In ‘Den Haag’ is de opvatting dat online voor de publieke omroepen van groot belang is.

Uit de brief van het (vorige) kabinet over de Toekomst van de publieke omroep: “In de taakopdracht wordt benadrukt dat de publieke omroep op alle platforms actief moet kunnen zijn. Om zijn publieke taak uit te kunnen oefenen moet het aanbod daar zijn waar het publiek is en waar het publiek zich naartoe beweegt. Dit is in toenemende mate het internet en on demand.”

Als de Duitse afspraak in Nederland toch navolging mocht krijgen, dan blijf ik optimistisch. Een betere stimulans om nog meer en sneller video te publiceren op hun internetsites en apps kunnen de publieke omroepen niet krijgen.

Leo.Hauben@L1.nl, hoofdredacteur L1
24 juni 2018




Logo 1Limburg

Programma's