Blog: breken en bouwen bij L1

Blog: breken en bouwen bij L1

Blog van Leo Hauben, hoofdredacteur van L1

Het tweede kwartaal van dit jaar staat bij L1 in het teken van de begroting 2019. We proberen voor de zomer een helder beeld te hebben. Dat is noodzakelijk nu de bestuurlijke fusie met Omroep Brabant eerder dit jaar is gestrand. We moeten dus andere manieren bedenken om het laatste deel van de overheidskorting op te vangen.

Een groot deel van die korting – we krijgen sinds vorig jaar zo’n 1,5 miljoen euro minder per jaar - hebben we al gerealiseerd door onder andere een vrijwillige vertrekregeling en door op een aantal punten slimmer (lees: goedkoper) te werken.

Als je alleen maar breekt, loop je grote kans op een permanent negatieve bedrijfscultuur.

Ik vind dat je in een organisatie breken en bouwen altijd moet combineren. Als je alleen maar breekt, loop je grote kans op een permanent negatieve bedrijfscultuur. Daar wordt niemand beter van. Daarom moet je ook altijd blijven bouwen.

Concreet bij L1: we denken na over bezuinigingen en we investeren tegelijkertijd in vernieuwing van de tv-programmering komend najaar.

Natuurlijk kijken we ook naar onze inkomsten uit reclame. Online zit er flinke groei in, met name bij ons nieuwsplatform 1Limburg (web en app). Maar ook radio en tv zorgen nog altijd voor een goede aanvulling. Net als veel instellingen in de culturele wereld geldt voor ons dat we een groter aandeel eigen inkomsten moeten verwerven nu het Rijk de subsidie heeft verlaagd. Het goede nieuws is trouwens dat L1 vorig jaar de hoogste reclame-omzet behaalde van alle dertien regionale omroepen.

Het is voor ons van levensbelang om een multi-platformstrategie te hebben

Door goedkopere technieken kunnen we verhalen sneller en makkelijker op meer van onze platforms brengen. In die zin kunnen we met minder meer tot stand brengen. Maar voor het maken van de inhoud, voor de verhalen, zijn nog steeds journalisten nodig en dat zal zo blijven. De factor arbeid blijft heel wezenlijk voor een redactie, dus meer met minder heeft zijn grenzen.

In Nederland wordt nog steeds zo’n drie uur gemiddeld per dag televisie gekeken. Dat is niet veel minder dan voorgaande jaren, maar mensen kijken anders. Er komen meer spelers en de kijktijd wordt over steeds meer zenders verdeeld. Denk ook aan de opkomst van filmzender Netflix.

De redactie van L1 is er continu en bewust mee bezig hoe we op deze ontwikkelingen moeten inspelen. Het is voor ons van levensbelang om een multi-platformstrategie te hebben: online, social media, tv en radio. Steeds meer moeten we daar zijn waar het publiek naar toe gaat. Dat is een trend die de komende jaren doorgaat. Dat vergt dat we als organisatie vooral super wendbaar moeten zijn.

Leo.Hauben@L1.nl, hoofdredacteur L1
14 april 2018


Logo 1Limburg

Programma's