Blog: Big Five, we staan erbij en kijken ernaar

Blog: Big Five, we staan erbij en kijken ernaar

Blog van Leo Hauben, hoofdredacteur L1

Hoe zouden we over tien jaar terugkijken op de afgelopen tien jaar? Ik krijg steeds meer ‘t gevoel dat we straks concluderen: we stonden erbij en keken ernaar. Alphabet (moederbedrijf van Google), Apple, Facebook, Microsoft en Amazon hebben in het eerste kwartaal van dit jaar meer dan 25 miljard euro netto verdiend.

Om een idee te krijgen, heb ik even gekeken in onze Rijksbegroting. De winst over de eerste drie maanden van de Big Five is evenveel als we in Nederland dit héle jaar opgeteld uitgeven aan Veiligheid en Justitie, Binnenlandse Zaken, Defensie, Economische zaken, Landbouw, Natuur en Innovatie. Kortom, de nettowinst van de vijf grote jongens is onvoorstelbaar groot.

Een businessmodel dat bijna als een sprookje klinkt

En waar maken deze internet-giganten hun winsten mee? Met de data – persoonlijke gegevens – die de gebruikers zelf gratis beschikbaar stellen. Dat is een businessmodel dat bijna als een sprookje klinkt. De grote jongens weten steeds beter wie hun klanten zijn en welke advertenties daarbij horen.

De adverteerders worden ook steeds meer tevreden gesteld, want ze merken dat doelgerichte reclames via internet meer opleveren. De Big Five hebben de beste systemen om doelgericht te werken en ze bereiken een enorm groot publiek.

Een advertentie plaatsen in een papieren krant of in een tijdschrift wordt zo synoniem voor geldverspilling. Ook omroepen krijgen een steeds groter probleem, maar zij zijn gelukkig sterker op internet dan de printpers. Dat biedt nog enige compensatie.

De ellende is dat in de internetwereld geldt: the winner takes it all.

De ellende is dat in de internetwereld geldt: the winner takes it all. Het is voor nieuwe partijen praktisch onmogelijk om de hegemonie van Google, Apple of Facebook te doorbreken. Gevolg: de grote partijen worden nóg machtiger.

Heel veel online-bedrijven hebben daar geen moeite mee. Want als Google of Facebook veel verdient met advertenties rond jouw content, dan profiteer je als online-uitgever mee. Beter iets dan niets, is de redenering in de online-wereld. De Big Five zorgen dus ook voor verdeeldheid in het veld. Niets mooier dan dat: een niet-eenduidige vijand.

Je hoort steeds meer stemmen om de alles overheersende advertentie-macht te doorbreken. Maar wie moet dat doen?

Een van de grote problemen is dat bedrijven die wereldwijd opereren onder talloze toezichthouders vallen. Met als gevolg dat uiteindelijk geen enkele toezichthouder de werkelijke macht heeft om fundamentele veranderingen af te dwingen.

Alleen een gecoördineerde internationale aanpak kan dit groeiende probleem aanpakken. Die conclusie is tegelijkertijd de verklaring waarom de Big Five voorlopig nog hun gang kunnen gaan. We staan erbij en kijken ernaar.

Leo.Hauben@L1.nl, hoofdredacteur L1
14 mei 2017

Logo 1Limburg

Programma's