Bijzonder journalistiek multimediaal project: Mijn Heilust

Bijzonder journalistiek multimediaal project: Mijn Heilust

HEERLEN/MAASTRICHT, 5 januari 2011 – De regionale omroep L1 en de Limburgse kranten hebben hun krachten gebundeld voor een bijzonder journalistiek multimediaal project: Mijn Heilust. Beide media beginnen een langlopende serie artikelen en reportages over de gevolgen van bevolkingskrimp in de Kerkraadse wijk Heilust. Ook komt er een speciale website (www.MijnHeilust.nl) en kan het project doorlopend worden gevolgd via Twitter (@MijnHeilust).

Het onderwerp krimp zal met name Zuid-Limburg de komende jaren in een ijzeren greep houden. Bevolkingsdaling, vergrijzing, leegstand van woningen: wat nu? Dat is de vraag waar politici, gemeenten en woningcorporaties volop mee worstelen. De media in Limburg blijven niet aan de zijlijn staan, maar hebben ervoor gekozen een belangrijke rol te spelen in dit maatschappelijke debat.

Verslaggevers Karin Hillebrand (L1) en Wiel Beijer (DDL/LD) zijn de afgelopen weken en maanden actief geweest in de wijk. Dat blijven ze voorlopig ook. In Heilust, onderdeel van Kerkrade-West, worden tot 2020 honderden woningen gesloopt. Bevolkingskrimp is hier direct voelbaar. Het is een voorbeeldwijk waar heel Nederland met argusogen naar kijkt en ook van hoopt te leren.

Momenteel vinden opnames plaats voor minimaal 18 mini-documentaires die wekelijks op maandag te zien zijn in het tv-programma L1LT (21.45 uur). Daaraan voorafgaand verschijnt iedere zaterdag in het Horizon-katern van Dagblad De Limburger/Limburgs Dagblad een verhaal in deze serie. En L1 Radio zendt op maandag wekelijks om 11.45 uur een reportage uit over de ontwikkelingen in Heilust.

Wiel Beijer, opgegroeid in deze wijk, doet in de krant verslag van heden, verleden en toekomst. Hij wordt op de voet gevolgd door Karin Hillebrand, gewapend met camera en microfoon. Door het macro-thema op micro-niveau te belichten, krijgt een zaak met grote maatschappelijke relevantie een (menselijk) gezicht.

Veel instanties kunnen de krimpboodschap moeilijk inzichtelijk maken. De Limburgse media willen het onderwerp tastbaar, begrijpelijk en toegankelijk verwoorden en verbeelden, zodat het herkenbaar is voor lezers en kijkers. Het bereik van Mijn Heilust is maximaal door de inzet van radio, tv, krant, internet en social media.

Logo 1Limburg

Programma's